Ditto er Oslo sitt nye svar på salg av bruktklær


Ditto Clothing Store Rack

Rett ovenfor 1o1BARBERS i krysset mellom Industrigata og Ole Vigs Gate finner du en relativ ny klesbutikk. Om du har vært innom oss mellom torsdag og lørdag har du kanskje lagt merke til den. Det er ofte lang kø før åpningstid, og den er så og si aldri tom for kunder.

Ditto på Majorstuen er Oslo sitt nye svar på hva en klesbutikk for bruktklær kan og skal være.

For knapt en måned siden ble en litt annerledes leketøysbutikk, Jungelens leker og interiør byttet ut med en litt annerledes klesbutikk. Med fokus på unike og eksklusive bruktklær for et mer motebevisst marked, leverer Ditto klesplagg du skal lete lenge etter andre steder.

Vi tok turen over gaten og hørte hvorfor disse gutta er verdt og holde et øye med. 

 

Hva er Ditto og hva gjør de unik?

Med et fokus på brukt og vintageklær finner de stor stolthet i å selge klesplagg man ikke finner andre steder i Norge. De selger alt fra dyre merker som CDG, YSL, Stone Island og Palace til helt ukjente og tilfeldige «bootleg plagg» kjøpt på loppemarked. 

«Alle plaggene er håndplukket ...» forteller Didrik, en av Ditto sine faste ansatte. I motsetning til andre vintagebutikker som ofte får store bunker med klær sendt inn fra utlandet, er Ditto ekstremt nøye med hva de velger å vise frem.

Mange av plaggene og merkene de selger er plagg man ofte kun får kjøpt på nettsider som Grailed og StockX. Problemet med dette er at man ikke får muligheten til å prøve det, eller kjenne på stoffet og kvaliteten. 

Ditto sitt utvalg av klær er ikke definert til en stil. De selger alt fra streetwear til vintage og highend. Alt fra sjeldne Supreme plagg til en «retro Holmenkollen turtleneck kjøpt på loppemarked». De har funnet en balanse mellom egen smak og det som de vet selger. Målgruppen var unge mennesker i 20-årene, men merker at alt fra ungdommer ned i 14 års alderen til eldre mennesker oppi 50-60 årene kommer innom. Oftest er det de som er «up to date» på sosiale medier.

Med en effektiv markedsstrategi promoteres alle plaggene via instagramkontoene @ditto.pop og @dittostore_. De skaper «hype» rundt nye plagg og har dørene åpent fra torsdag til lørdag. De tar ofte i bruk «Consigment Deals» når de selger produkter de er mer usikre på. «Slik får selger mulighet til å vise frem plagget, og ingen taper penger på det»

Kanskje en litt uvanlig strategi, men det funker. 

 

Hvem står bak?

Konseptet Ditto går helt tilbake til 2017, og ideen kom under en reise til USA. 

Salar Bahador var på ferie i LA hvor han kom over vintagebutikken, Round 2 i Hollywood. 

Besøket ga sterkt inntrykk, og han innså fort at han ikke hadde funnet noe lignende butikker i Oslo. Et par uker senere, tilbake igjen i Norge fortalte han om det han hadde opplevd. 

Tilbake i Norge møtte Salar Bahador først Bror Neby Hilland som var gira på konseptet og kjapt fikk med Anders Knagenhjelm og Didrik Dahr som sammen formet eierskapet i Ditto AS. Underveis på ferden gjennom mange Pop-Ups butikker ble de kjent med flere dyktige og kreative mennesker i Solvår Levi Øyen, Sebastian Choquet og Kevin dela Cruz. Som nå er en del av det de kaller «Ditto familien».

«Å drive butikk er vanskelig, og vi hadde aldri klart det uten mange bra mennesker rundt oss som har kunnet hjelpe til.»

 

Hvor går veien videre?

Fra første dag i 2017 har utviklingen gått i ett. Med hele 7 tidligere pop-up butikker før de tok skrittet videre med en fast butikk, har de testet konseptet og introdusert det til det norske markedet. Selv om man skulle tro det var mer en nok bruktklær butikker i Oslo, har Ditto truffet et marked med høy etterspørsel. De selger godt, og har hatt sammarbeid med blant annet Tise og pop-up butikk på Kadetten i samarbeid med rapperen Tyler, The Creator sitt eget klesmerke, Golf Le Fleur.

Med støtte fra et stort miljø av likesinnede kreative sjeler, har Ditto klart å unngå store tilbakeslag. De har startet eget klesmerke, og selger nå t-skjorter og gensere laget av en bekjent i Oslo. 

Siden dag én har utviklingen gått en vei, og det er opp. Med flere prosjekter og egenproduserte plagg i fremtiden ønsker de å skape alt fra klubb til podcast og produksjonsselskap. Ditto skal være en kreativ hub for alt og alle. 

 

Ta turen innom Ditto neste gang du er hos oss og se om du ikke finner et nytt plagg ingen andre har. 

 


Legg igjen en kommentar