Vi fikk se hvorfor Sverre Bjertnæs er en av norges fremste samtidskunstnere


Sverre Bjertnæs retroperspektiv utstilling i grafikk på Fineart, aker brygge

Hvor: Galleri Fineart, Filipstad Brygge 2

Hva: Sverre Bjertnæs: Grafikk, 1995-2019

Når: 29. August – 10. September

Hvem er Sverre Bjertnæs?

Sverre K. Bjertnæs (1976) er født og oppvokst i Trondheim. Hans kunstneriske ferdigheter begynte å ta form i den tidlige alderen av 13 år. Under oppveksten gikk Bjertnæs i lære hos noen av Norges mest kjente kunstnere, mest kjent av dem, Odd Nerdrum (93-94).
Senere studerte han på Kunstakademiet i Oslo.

I dag regnes han som en av de viktigste og mest sentrale figurene innenfor norsk samtidskunst.

Under utstillingen på Fineart finner vi en rekke grafiske verk fra Sverre Bjertnæs, og dette er hans første retrospektive grafikkutstilling. Det er en helhetlig presentasjon av kunstnerens grafiske produksjon fra hans tid hos Nerdrum og frem til museumsutstillingen som finner sted på Haugar i år.

Hvorfor velger Fineart å holde en retroperspektiv utstilling akkurat nå?

Selv om Bjertnæs er fortsatt relativt ung for å holde en utstilling i dette kalibre, har han mer en 25 år med kunst å vise frem.
Fineart forklarer at valget av tidsrom samspiller med den retrospektive utstillingen som finner sted på Haugar, samt utgivelse av boken Sverre Bjertnæs som handler om hans arbeid fra 1990-tallet til i dag, og som inneholder mer enn 200 illustrasjoner.

Dette er noe som også ble gjort når Lars Elling hadde sin retrospektive utstilling, da først hos Fineart med overlapping på Haugar.

Haugar retrospektive utstilling står frem til 8. september, og overlapper utstillingen hos Fineart som står til 10. September.

Hva kan man forvente på utstillingen?

Utstillingen ble åpnet 28. August med en omvisning av Øivind Storm Bjerke, som forteller om kunstnerskapet til Bjertnæs og veien frem til å bli en av Norges mest anerkjente kunstnere.

Utstillingen tar deg gjennom Bjertnæs sin kunstneriske utvikling. Som beskrevet av Bjerke ser vi utviklingen til en kunstner som har gjennom årene utviklet sitt eget uttrykk og frigjort seg fra Nerdrums innflytelse. Vi ser en kunstner som har klart å skape sin egen unike posisjon innenfor norsk samtidskunst.

Det er tydelige referanser til den tradisjonelle kunsten, slik som da Vincis tegninger og Munch sine tresnitt. Likevel finner vi et eget utrykk, særegent for Bjertnæs. Noe ulikt alt annet.
Deler av kunstverkene er kanskje tradisjonell, men Bjertnæs bryter med det utrykket på en bevisst og kritisk måte og skaper, for noen, noe som kanskje er mer gjenkjennelig og relevant for dagens samfunn.

Sverre Bjertnæs retroperspektiv utstilling i grafikk på Fineart, aker brygge
Dette kan du få med deg på Fineart.

Info om verkene er hentet fra Fineart.

Bjertnæs sine tidlige anatomiske studier som «Hodet» og de tidlige tenåringsmotivene hans som «Thea» fra 1999 / 2000.

Motiver som «Back on Boogiestreet III». Laget under Bjertnæs studieopphold i Nederland (2002-2004). Tittelen referer til Leonard Cohens sang ved samme navn, og var begynnelsen på Bjertnæs billedmessige fortelling om rusmytologi. Dette temaet fulgte Bjertnæs gjennom flere utstillinger, og koblingen mellom rus, kunst og mytologi resulterte i flere store utstillinger. I teksten til Cohen valgte Bjertnæs å se på følelsen av å miste fotfeste.

Verk fra Bjertnæs opphold i New York (2012-2014) som «Jacques Rigaut».
I løpet av disse årene innledet han også et stort samarbeid med kollega Bjarne Melgaard. Dette samarbeidet resulterte i flere store utstillinger både i New York og i Norge. Disse samarbeidene artet seg som billedmessige dialoger hvor begge kunstnere kom med sine referanser og interesser, kommentarer på samtid og kunsthistorie, personlig liv og politikk, og alt ble smeltet sammen til et slags nytt kunstnerskap.
I denne prosessen kom også Bjertnæs interesse for dadaistpoeten Jacques Rigaut til syne for første gang.

«Rainbow Crucifixtion», motiv med Kristus på korset som var et hovedverk på utstillingen Inkognito ved Trondheim kunstmuseum i 2004, og var et av flere motiver med lidelsesikoner. Maleriet er bygget opp av 42 horisontale striper av farger med Kristus på korset i sjatteringer.

Motivet «Tre figurer i en revolusjon» som ble for første gang vist på The Armory show i New York i 2016, og var et av verkene som ble trukket frem i New York Times anmeldelse av messen det året.
Bildet har fått en sentral plass i utstillingen ved Haugar Vestfold Museum denne sommeren, og er forsidebilde på boken Sverre Bjertnæs som er utgitt av Arnoldsche forlag i år og som tar for seg hele Bjertnæs karriere frem til i dag.

Vi finner også en rekke håndkolorerte serigrafier fra i år. Beskrevet av Øivind Storm Bjerke som monotypier. Disse verkene er ikke identiske. De er både trykt og malt. De har riktignok samme motiv men har blitt bearbeidet til å ha sitt unike utrykk. Dette er Sverre Bjertnæs’ seneste arbeid.

 

Vi anbefaler på det sterkeste at du tar turen innom Fineart eller museet Haugar Vestfold Kunstmuseum og får med deg et stykke norsk kunsthistorie.
Hvem vet, kanskje du ender opp med et nytt bilde på veggen.

 

 


Legg igjen en kommentar