Føler du alle går rundt med den samme capsen? Den er fra Varsity.


Varsity creators Alex and Sebastian discussing headwear

Bilder hentet fra Varsity

To gater opp fra 1o1BARBERS i Industrigata finner du kontoret og flaggskipsbutikken til Varsity Headwear. En butikk som står bak et hodeplagg du ser nesten overalt i de norske gater.

I et allerede trangt marked med en rekke leverandører og produsenter for den klassiske «baseball» capsen, har de likevel klart å finne en plass i markedet. Med et øye for detaljer og fokus på kvalitet i alle aspekter av merkevaren, er Varsity en aktør som ser ut til å vokse seg større for hvert år.

 

Hvem står bak Varsity Headwear, og hva gjør dem annerledes?

Varsity ble stiftet i høsten, 2013 av to brødre fra Oslo. Alex og Sebastian hadde lenge hatt en lidenskap for den klassiske baseball capsen. Likevel, etter mange år med leting både i Norge og utlandet klarte de aldri å finne en de var helt fornøyd med. De bestemte seg derfor for å ta saken i egne hender. Sammen, kombinerte de sine ekspertiser i produkt design, entreprenørskap og business, og satte ut for å lage den perfekte capsen.

I løpet av relativ kort tid har de oppnådd stor suksess. Det er tydelig at de har funnet et hull i markedet. Hvor det ellers er en rekke andre produsenter, er kanskje Varsity de eneste som har klart å utvikle og markedsføre en ren og minimalistisk baseball caps, med god og komfortabel passform av høy kvalitet. Det er tydelig at dette er noe som settes pris på av mennesker verden over.

 

Hvor finner du dem?

I dag har Varsity to dedikerte butikker. En her i Oslo, hvor vi også finner hovedkontoret, og en sesongbutikk i St. Tropez. Begrunnelsen for disse plasseringene kommer av at Oslo er der det hele startet, mens St. Tropez har fungert som et treffpunkt for det internasjonale markedet for å skape større interesse rundt produktet.
De selger også produktene sine via 40 nøye utvalgte butikker her i Norge, samt 15 andre i utlandet. Fremtidsplanene innkluderer å åpne enda flere butikker, men nå er fokuset på de stedene de er i dag. Ifølge de finnes det fortsatt et stort forbedringspotensial.

 

Utvikling av kolleksjoner og skape variasjon

Så langt selger Varsity eksklusivt capser. Det er kanskje lett å spørre seg selv hvordan de klarer å fornye og utvikle nye variasjoner av et hodeplagg som har hatt mer eller mindre samme fasong siden de åpnet dørene i 2013.
Hemmeligheten til nyskapning ligger i detaljene. Bak dørene finner vi et designteam dedikert til å perfeksjonere hver minste detalj. Det går mye resurser i eksperimentering av ulike materialer, stoffer, farger og funksjoner.

I Varsity sine nyeste capser blir det tatt i bruk en litt uvanlig reim inspirert av natobånd som man ofte finner på mer elegante klokker.

Materialene som blir tatt i bruk varierer mellom sesongene. De er først og fremst utviklet med nordmenn i bakhodet.  Til årets høstkolleksjon har Varsity valgt å gå for et varmt og variert fargepalett. Stoffene de har valgt å gå for er blant annet ull og "oilskin". Et vannavstøtende stoff beregnet for norske værforhold.

 

Derfor kjøper folk caps fra Varsity

Det er tydelig at brødrene i Varsity traff et marked som var på utkikk etter noe velkjent, men som samtidig ønsket et mer velprodusert og "upperclass" produkt. Det er ikke tvil om at det er satt mye tid og resurser i disse capsene. De er robuste og komfortable hodeplagg som henter inspirasjon fra andre produkter av like høy standard, blant annet innmaten på 1920-tallets flosshatter. Beregnet for enhver årstid, er disse capsene laget for deg som ønsker å kle deg bra, men samtidig se «casual» ut.
Om du fortsatt ikke skjønner hvorfor så mange har valgt å kjøpe seg en caps fra Varsity, er det ikke mange ekstra skritt du må gå fra vår barbershop for å teste de ut selv.

 


Legg igjen en kommentar