Når disco døde og house tok over


Salvador Chanca aka LJK DJing at 1o1BARBERS Oslo

Når vi bestemte oss for å starte vår egen blogg for 1o1BARBERS gikk det mye tid i å finne ut hva den egentlig skulle inneholde. Ønsket vi bare ta for oss råd til skjegg- og hårpleie, eller ville vi skrive om noe mer. Vi kom frem til tre kategorier. Hår & Skjegg, hvor vi gir deg råd til frisyrer, pleie og vedlikehold av håret og skjegget ditt. Den andre kategorien ble Livsstil, hvor vi ønsker å skrive om interessante temaer innen mote, kunst og mye annet.

Til slutt ble det ble bestemt at vår siste kategori skulle være Musikk.
Hvorfor en kategori spesifikt for musikk? Vi i 1o1BARBERS elsker elektronisk musikk, og av og til føles det litt ut som om vi er 50% barbers, 35% musikk og 15% kaffe.

Elektronisk musikk er en stor del av livene våre, og vi ønsker å tilby alle som kommer innom smakfulle digitale rytmer.
Inne på denne musikkbloggen kommer det i tiden fremover til å bli utgitt nye DJ’mixer, samt mye annet musikknytt.

For å sette i gang bloggen, har vi valgt å gå et par tiår tilbake, for å gi dere en liten historietime i opprinnelsen til musikksjangeren, house.

 

Hva defineres som House?

Det som definerte og definerer house til den dag i dag er en repeterende 4/4 takt ofte fulgt av en basstrommen som er akkompagnert av et klapp/skarptromme som treffer på nr. 2 og 3 innen 4 takter, og med en cymbal på hver halvtakt. Med andre ord, treffer på X.5 takten.
Videre drives denne musikken ofte av et distinkt bassriff, enkle akkorder og samples, og holder seg til et tempo mellom 110-130 bpm (Beats Per Minute).

 

Disco når sitt høydepunkt

Året er 1977. Den privateide klubben, The Warehouse åpnes for første gang i Chicago, USA av Robert Williams. For mange ble dette stedet hvor house musikk fikk sitt opphav. Bak miksebordet finner vi pioneren Frankie Knuckles, en av gudfedrene til house. En annen var Ron Hardy, som tok over musikken når The Warehouse byttet navn til Music Box i 1983.
Det som gjorde disse DJ’ene unike var deres måte å mikse og spille musikk på. På denne tiden var det ofte disco og funk musikk som sto i sentrum av dansegulvet. Det som gjorde steder som The Warehouse populær var måten DJ’er som Frankie spilte på.

Ettersom mye av discomusikken som ble produsert ofte var for kort, eller hadde lange pauser mellom de dansbare delene, fant de frem til at, med to eksemplarer av samme låt kunne man spille samme del i en endeløs sirkel, eller en såkalt «loop». Når den ene delen var over, byttet man over til det andre eksemplaret, og startet på nytt.

En kombinasjon av denne «looping/splicing» teknikken, trommemaskiner (TR-909/808) og synthesizers ble brukt til å gi nytt liv til ellers kjente og overspilte låter. 

Med dette finner vi de tidligste formene for house og «remixing». En ny sjanger skapt ut av disco. Musikk for klubber som ønsket å holde dansegulvet i gang i flere timer uten stopp.


Mot slutten av 70-tallet nådde discomusikken sitt høydepunkt, og så en enorm vekst i popularitet. For å møte denne etterspørselen ble det publisert en rekke albumer, uten noen form kvalitetskontroll.
Folk hadde fått nok, og som en respons til dette finner vi såkalte «Disco Demolition Night».
12. Juli, 1979 ble en rekke discoplater sprengt og ødelagt under en anti-disco massedemonstrasjon ved Comiskey Park i Chicago.

Denne begivenheten markerte slutten på discoæraen, men den var ikke helt død.
Omdøpt til «dance music» klarte disco å klatre seg opp i Billboards med artister som Donna Summers og Michael Jackson. I undergrunnsmiljøet levde den videre i form av house.

 

Den første house låten blir skapt

Det er fortsatt mye diskusjon rundt hvor navnet «House Music» kom fra, men mange kilder refererer til utestedet The Warehouse, og forkortelsen som ble tatt i bruk, House.

På starten av 80-tallet var house fortsatt en veldig diffust terminologi brukt for musikk som ble spilt på disse klubbene.

Frem til 1984 eksisterte house bare i på dansegulv i klubbene. Det var først når DJ, Jesse Saunders ble frastjålet en mashup av Donna Summers og Funky Town at han bestemte seg for å lage en lignende låt selv. Med dette var «On and On»skapt. Produsert ved hjelp av digitale instrumenter som Roland TR-808, Korg Poly 61 og bassriffet til Player One sin discolåt «Space Invaders»,1979.En låt ofte ansett som verdens første house produksjon.
Med låten ferdig innspilt, ble den levert til Larry Sherman, eier av en pressefabrikk for vinyl i Chicago.
Dette startet en ny trend hvor mange innså at med minimalt av utstyr, kunne man lage og distribuere egne låter fra sitt eget hjem. Her finner vi en annen teori for opphavet til navnet, house.
Saunders og Sherman bestemte seg derfor for å starte et eget plateselskap som stod for distribusjon av disse hjemmelagde låtene. Trax Records, ble et av verdens første plateselskap for House.

 

I årene etter spredte house seg til alle undergrunnsklubbene i verden. Nye låter ble skapt samtidig som nye sjangere ble utforsket. En av house sine subsjangere er Acid House. Drevet av den kjente 4/4 trommerytmen var dette en mer eksperimentell sjanger kjent for sin «utenomjordiske» bass arpeggio, produsert fra Roland TB-303. Første låten, «Acid Tracks» ble produsert av gruppen Phuture og introdusert til dansegulvet av Ron Hardy i 1985.

På den andre siden av sjangeren finner vi låten «Move your body» av Marshall Jefferson i 1986. En av de store klassikerne, som gjorde bruken av piano innen house populært.
Spilt i klubber overalt i USA og England, var dette et testament på at musikken hadde kommet for å bli.

 

House, et globalt fenomen

Musikksjangeren house har vokst seg til et internasjonalt fenomen og kan høres verden over i både klubber og på radio. I dag finnes det en rekke subsjangere med vidt forskjellige særtrekk. Likevel finner vi kjennetegnene til dagens house musikk i de første låtene fra 80-tallet. 

Som en liten hyllest, har Salvador, aka. LJK laget en liten mix inspirert av Chicago House.
Slå på anlegget, få på deg danseskoene og nyt en musikalsk reise hvor vi begynner i året 1986 med låten «Move your body» av Marshall Jefferson.

  


Legg igjen en kommentar